top of page
  • תמונת הסופר/תמרב פרקש סעד MEDWOMEN

בריאות בראי וירוס הקורונה

נכון, יש קורונה, אבל אתם שומעים עליה כל הזמן בחדשות, ומזהירים, וסופרים נדבקים ומתים, ומסיכות, ובדיקות בשדה התעופה, ובידוד, וסגר ובלה בלה בלה. אז אני החלטתי לעסוק בנושאי בריאות חשובים אחרים, בראי הקורונה. על מה אני מדברת... תיכף תבינו. .

על רפורמת סימון המזון אני בטוחה ששמעתם. רפורמה שנועדה לשמור עלינו בריאים, כי אם אי אפשר להבטיח שוירוס הקורונה לא יגיע לישראל, לפחות נעסוק בדברים שיש לנו שליטה עליהם - התזונה שלנו. הרפורמה כוללת סימונים אדומים למזונות שיש בהם אחוז גבוה של שומן רווי - שהוא שומן שבא מין החי, כמות גבוהה של נתרן - שהוא בעצם מלח, וכמות גבוהה של סוכר. טוב את הסוכר אני לא צריכה להציג. לעומת זאת סימון ירוק למוצרים שמכילים יותר סיבים תזונתיים שנחשבים בריאים.

טוב, נשמע כמו רעיון טוב בגדול, ועומד בכל הסטנדרטים שאנחנו מכירים לתזונה בריאה - פחות שומן סוכר ומלח.

אז מתברר שיש מומחים שחושבים שהרפורמה הזאת היא.... "ליד"

, כמו שצדי היה נוהג להגיד. אני אנסה להסביר למה.

אז במאמר אורח שהתפרסם באתר E-MED כותב פרופ' חיים גמליאל, אבי שיטת הרפואה המונעת התכליתית, וחוקר במדעי הרפואה, שבעצם הסימון על פי המחקרים, היה צריך להיות אחר -

לגבי הסוכר - אכן טוב שסימנו באדום מוצרים שיש בהם הרבה סוכר, אנחנו צריכים להפחית את צריכת הסוכר המוגזמת שלנו, אבל על רמות הסוכר בדם משפיעה באותה מידה צריכה של מה שנקרא מזונות עתירי עמילן, או מה שאנחנו קוראים לו (בטעות) פחמימות. ולכן כדאי לסמן גם אותם בסימון אדום. וכך יסומנו באדום לחם על סוגיו, מאפים (ביי ביי לעוגיות ולבורקס), איטריות, שזה בעצם פסטות, אורז, תפוחי אדמה וכו' ואתם שואלים איך נסמן תפוחי אדמה? זה לא ארוז... אז לא נסמן אותם, אבל נסמן כל מוצר שמכיל אותם (ביי ביי מנה חמה, ניוקי, וחבריהם המנחמים).

הדבר הבא הוא סימון המוצרים עם שומן רווי - על פי פרופ' גמליאל, שומן רווי במידה מסויימת לא רק שאינו מזיק, הוא אפילו חשוב לבריאות, והפסקת הצריכה שלו יכולה להעלות את המחלות של מערכת העצבים ומערכת החיסון. אפילו מנהל המזון והתרופות האמריקאי קבע, שצריך לאכול 20 גר' שומן רווי ביום, ולכן גבינה צהובה שמסומנת בצהוב, היא דווקא מזון בריא לנו, כי באכילה של 4 פרוסות גבינה צהובה, הגענו רק ל 17 גר' שומן רווי. מצד שני מי לא מסומן? אומגה 6. ודווקא הוא כנראה הבעיה הגדולה שלנו. על פי מחקרים זה שומן הגורם לאלרגיות, דלקות ומחלות אוטואימוניות. לכן כדאי לסמן דווקא מזונות המכילים אומגה 6 ולא שומן רווי כמו שמן סויה, תירס חמניות וענבים... כן כן, אלו שכולנו משתמשים בהם במטבח כשאנחנו חושבים שעשינו צעד גדול לכיוון הבריא כשוויתרנו בשבילם על החמאה....

השינוי השלישי הוא בעניין המעבר מקמח לבן לקמח מלא. אליבא דה גמליאל קמח לבן וקמח מלא הם בערך באותו ערך גליקמי - מה שאומר שהמהירות שבה הם מתפרקים לסוכר בגוף, די זהה, ולכן הם לא טובים לנו. אז מה יחליף את הקמחים האלו? קמחים עם ערך גליקמי נמוך יותר כמו שיבולת שועל, שיפון ודומיהם, וכך נוריד עוד את צריכת העמילנים שהופכים לסוכר.

והרביעי והאחרון - הנתרן. כיום הסימון אומר שמוצרים שיש בהם מעל רמה מסויימת של נתרן, מקבלים את הסימון האדום, אבל מתברר, שהבעיה אינה בכמות הנתרן, אלא דווקא ביחס שיש במוצר בין נתרן לאשלגן. כל עוד היחס הזה נשמר, אין בעיה, רק כאשר היחס בין נתרן לאשלגן מתערער, אז יש בעיה בריאותית במוצר. דווקא אנשים שסובלים ממחלות לב, וכלי דם, וכאלו יש הרבה מאוד, חשוב להם לאכול מאכלים עם יחס נכון בין נתרן ואשלגן.


אז לא נראה לי שישנו עכשיו את כל הרפורמה, אבל אני חושבת שמי שהגיע עד פה, למד עוד כמה דברים חשובים בנושא של תזונה בריאה. לפחות כשנחלה בקורונה נהיה בריאים יותר.


הנושא הבא הוא דחק אימהי והתפתחות המח של העובר. מחקר שהתפרסם ב JAMA, שהוא מגזין רפואי נחשב, בדק וקבע כי דיכאון וחרדה אצל האם משפיעים באופן מובהק על מבנה המח של העובר. חייבת להגיד על הממצא הזה שני דברים -

1. לא חושבת שאפשר להיות בהריון בלי לחץ, דיכאון וחרדה, עם כל הכבוד לחוקרים זה נראה לי חלק מהדיל

2. אם רציתם לעזור... אה... לא. עכשיו הכנסתם נשים בהריון לעוד יותר לחץ דיכאון וחרדה. תודה באמת

אז לא מספיק שאנחנו עכשיו בלחץ מהקורונה, עכשיו גם זה


ולסיום, מחקר אחד קצת איזוטרי אבל מתחבר לזה הקודם - מדגם קטן באופן מדאיג של נבדקים הוכיח שיפור בתסמינים של דיכאון אחרי טיפול שיטה מוזרה של פסיכותרפיה עם טיפוס סלעים... הנתונים של קבוצת ההתערבות - שזו הקבוצה שעשתה את הטיפול הזה, לעומת קבוצת הביקורת - שעשתה טיפול רגיל, היו טובים בהרבה. אז נשים בהריון שרוצות לטפל בדיכאון - לכו לטפס על סלעים. לי רק הרעיון גורם חרדה ולחץ, אבל זו אני... לפחות כשאתן רחוק על סלעים יש פחות סיכוי להדבק בקורונה.


זהו, זו הייתה הבריאות בראי הקורונה, ואף מילה אחת על כך שהיום יום הסרטן הבינ"ל.....





104 צפיות0 תגובות
bottom of page