top of page
תמונת הסופר/תמרב פרקש סעד MEDWOMEN

שפעת

שפעת

אז אחרי 5 ימים שבהם לא הצלחתי לצאת מהמיטה, ושמעתי את הבית מתנהל לבדו מחוץ לדלת חדר השינה שלי, הגעתי למסקנה שאין נושא טוב או חשוב יותר מאשר לדבר על חיסון השפעת.

נתחיל מווידוי שאני עושה בהתנצלות והכנעה – לא התחסנתי לשפעת השנה. לזכותי ייאמר שאני מקפידה על חיסון שפעת כבר כמה שנים ברצף, גם לי וגם לבני המשפחה האחרים, ובאמת בכל השנים האחרונות לא הייתי חולה כמו שהייתי בשבוע שעבר. נכון, חיסון השפעת הוא לא חיסון עם יעילות של 100%, אפילו די רחוק מזה אם נשווה אותו לחיסוני השגרה (החיסונים האלו שאנחנו נותנים לילדים לאורך השנים לכל המחלות הנוראות שרובן כמעט לא קיימות באזור שלנו), אבל בואו נגיד שאם יש לי אופציה להוריד ב 60% את הסיכון שלי להיות כל כך חולה – אני לוקחת אותו בשתי ידיים.

אז השנה בגלל סיבות טריוויאליות וטיפשיות שהן בעצם החיים עצמם – לא התחסנו. אוי, איזו טעות זו הייתה...

אז מה זה בכלל חיסון השפעת, ולמה לעזאזל צריך כל שנה לחדש אותו שוב??

תכלס שאלה לגיטימית. בחיסוני השגרה אנחנו לרוב מחוסנים לעשרות שנים אם לא לכל החיים מכמה מנות חיסון, אז מה הסיפור עם השפעת? הסיפור עם השפעת פשוט – מדובר בווירוס חכם ביותר, שבכל שנה עובר מוטציות, או בשפה פשוטה יותר, לובש מסיכה חדשה, כדי לבלבל את מערכת החיסון שלנו ולהתגבר על החיסונים שהוכנו נגדו אז כל שנה צריך חיסון חדש שתפקידו להתגבר על המוטציות החדשות. מזכיר לי קצת את תעשיית סמי הפיצוציות, אבל זה לפוסט נפרד...

אז בכל שנה, ארגון הבריאות העולמי בודק מה המוטציות המובילות במצעד מוטציות השפעת בחצי הכדור הדרומי, שבו החורף קורה כשאנחנו חוגגים בים, ולפי זה מחליט מה יכלול חיסון השפעת לעונת החורף הקרובה.

בדרך כלל זמינים לנו 3 סוגים של חיסונים – חיסון מומת כנגד 3 וירוסים, חיסון מומת כנגד 4 וירוסים, וחיסון עם חיידק חי מוחלש, שהוא מסיפור אחר....

חיסון מומת אומר בעצם שמה שהחיסון מחדיר לגוף הוא וירוס מת. מת. לגמרי. כזה שלא יכול לחולל מחלה באמת ולעשות נזק שווירוסים מאוד אוהבים לעשות לתאי הגוף שלנו. אז איך יכול להיות שדודה שלי/סבתא שלי/השכנה שלי ממול הייתה ממש חולה אחרי החיסון? אז זהו, שמה שחלק מהאנשים, לא כולם, מרגישים כמו מחלה אחרי החיסון הוא בעצם התגובה של מערכת החיסון שלנו לווירוס המת, וזה דבר טוב, כי זה אומר שמערכת החיסון מגיבה, לומדת את הווירוס המת, וכשיבוא אחד חי ושמח לחולל מחלה אמיתית, מערכת החיסון תזהה אותו מיידית ותחסל אותו כמו יחידת יס"מ מתורגלת היטב. זו בעצם כל מטרת החיסון – להכיר למערכת החיסון שלנו את הווירוס ולגרום לה לזהות אותו ברגע שהוא מגיע כדי לא לאפשר לו לייצר נזק. אז נכון שלא נעים להרגיש חולה אחרי שהתחסנת, אבל מה שחשוב הוא למנוע את הנזק שהווירוס עושה, ובשפעת מדובר בנזק משמעותי, ואת זה החיסון עושה.

מתי כדאי להתחסן? בסביבות אוקטובר נובמבר, לחיסון לוקח בערך שבועיים להפוך ליעיל, וכדי להיות מחוסנים בשיאה של עונת השפעת, אלו החודשים המומלצים. נכון, כבר לא רלוונטי השנה, אבל הי... תמיד יש את השנה הבאה

מי כדאי שיתחסן? כל אחד מעל גיל 6 חודשים אמור להתחסן, כמובן שמי שנמצא בקבוצות הסיכון, צריך להתחסן אפילו יותר ומדובר בעיקר בתינוקות, קשישים, נשים בהריון ואנשים עם מחלות רקע שונות.

מה באמת היעילות שלו? זה משתנה משנה לשנה, ותלוי גם באדם באופן אישי – בגילו, ובמצבו הרפואי, וגם עד כמה הצליחו לקלוע בחיסון ולנבא את סוגי הווירוסים שיגיעו בכל שנה. מה שכן, מחקרים מראים שגם אנשים שחלו בשפעת, אבל היו מחוסנים, קיבלו את המחלה בצורה קלה יותר. החיסון, גם אם לא מנע את המחלה, מנע תמותה, אשפוזים ביחידות טיפול נמרץ, ומשך אשפוז.

בכל תחילת עונת השפעת משרד הבריאות מפרסם איזה נגיפים ירכיבו את החיסון השנה, כבר הרבה שנים שיש דייר קבע אחד בתוך החיסון – נגיף ה H1N1 המוכר יותר בשם שפעת החזירים שנחשב אלים וקטלני יותר מנגיפי השפעת המוכרים והרגילים, אבל גם הוא, למרות שלרגע אחד קטן חשבו שכן, לא יביא את האפוקליפסה....

מלבדו יש שני סוגים מרכזיים של שפעת – זן A שנחשב הקשה והאלים יותר, ויש לו כל מיני מוטציות, וזן B שבדרך כלל נחשב פחות אלים ומסוכן, אבל גם הוא מפתיע לפעמים, כמו בשנה שעברה.

אז למה בכלל חשוב להתחסן? פשוט. שפעת היא מחלה סופר קשה. אל תבלבלו צינונים וויראליים שונים עם שפעת. שפעת היא מחלת חום גבוה, עם כאבי שרירים, צינון, כאבי ראש ובדרך כלל ההתאוששות ממנה לוקחת בסביבות השבוע. זוכרים את המחלה הזאת שבה לא יכולתם 4-5 ימים לצאת מהמיטה בכלל? זו השפעת. אז לא רק שהיא מאוד לא נעימה, שפעת היא גם מחלה מסוכנת וקטלנית. בכל שנה מתים בישראל עשרות בני אדם משפעת. נכון, רוב המתים באים מקבוצות סיכון של קשישים , תינוקות, נשים בהריון או אנשים עם מחלות רקע אחרות, אבל עדיין, לא מדובר על צינון קל. מדובר על מחלה שהורגת אנשים, ומאשפזת הרבה מאוד אחרים. אם יצא לכם לראות מה קורה בחורף בבתי החולים בארץ, אני די בטוחה שאתם לא בעניין של להגיע לשם עם שפעת.

אבל בזה לא נגמרת השפעת, הפחד הגדול של עולם בריאות הציבור הוא מהשפעת בה' הידיעה. זאת שהיא אחד מ 10 הדברים שאירגון הבריאות העולמי חושב שיסכנו את בריאות העולם ב 2019. פעם במאה שנה מתפרצת מגיפת שפעת אחת גדולה, שמייצר נזק עצום, והורגת אלפים. הפחד הגדול הוא שתגיע שפעת כזאת, תתפרץ ממקור שאין דרך לשלוט עליו – בדרך כלל במעבר מבעלי חיים לבני אדם (בגלל זה שמענו על שפעת העופות ועל שפעת החזירים שנחשבו בתחילת דרכן למחלה האפוקליפטית הזאת), שתגבר על החיסון, ועל מעט הטיפולים האנטי ויראלים שהצליחו לייצר עד עכשיו, ותחזיר אותנו מאות שנים אחורה.

ארגון הבריאות העולמי ושלוחותיו בעולם נמצאים כל הזמן בהיכון למחלה הגדולה הזאת, כי ככל שיתפסו אותה מהר יותר וקטן יותר, יש לנו סיכוי גדול יותר להתגבר עליה. בינתיים מנסים ומפתחים עוד ועוד טיפולים תרופתיים אנטי ויראלים, שמטרתם לטפל באנשים שכבר חלו במחלה, בניגוד לחיסון שנועד למנוע מאנשים בריאים לחלות, ובמקביל להפיץ עד כמה שניתן את בשורת החיסונים ולשכנע אנשים, שלמרות שמדובר קצת בבורסת הימורים לגבי זני השפעת שיגיעו אלינו בעונת החורף, ובחוסר נעימות של תופעות לוואי קלות, עדיין, אין תחליף לחיסון השפעת כדי לנסות ולהימנע מהמחלה המגעילה הזאת.


48 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page