top of page
תמונת הסופר/תמרב פרקש סעד MEDWOMEN

עשור החזיר

איפה, איפה, איפה, איפה איפה העוגה.... כן, יום הולדת שמח לנו, ולא סתם יום הולדת, יום הולדת עגול ויפה.

10 שנים לגילויה של שפעת החזירים. זוכרים אותה? כשרק נולדה? איזה היסטריה נוצרה סביבה?

אז בואו לכבוד עשור לשפעת החזירים, נעשה סקירה קצרה של מה קרה מאז. זה חשוב כי מה שקרה עם שפעת החזירים בעצם יושב על עצב חשוף מאוד של מערכת בריאות הציבור העולמית AKA – אירגון הבריאות העולמי.

כמו שכאן במדינת ישראל לא מפסיקים לדבר על רעידת האדמה הגדולה שבו תבוא עלינו, ובעצם אין לנו הרבה מה לעשות בנידון חוץ מלתרגל שוב ושוב את הוראות פיקוד העורף, כך באירגון הבריאות העולמי, ובעולם הבריאות כולו, מחכים עדיין למגיפת השפעת הגדולה שאמורה להגיע. היו כבר כאלו בהיסטוריה שהשמידו מאות אלפים ומליונים ברחבי העולם, אבל מאז עשתה הרפואה המודרנית קפיצת מדרגה גדולה ביכולת שלה לטפל בחולי השפעת, ולמרות זאת, עדיין, לא בדקנו אותה מול מגיפה כזאת.

(אמנם כתבתי על זה קצת כאן, אבל לרגל יום ההולדת נראה לי שאפשר להרחיב בקטנה.)

אז מתברר ששפעת החזירים באה משושלת ארוכה ומפוארת של שפעות שהיכו את העולם, בינהן

- השפעת הרוסית בשנת 1889 שהרגה מיליון בני אדם

- השפעת הספרדית ב 1918 שהרגה 40 מיליון בני אדם (מטורף לא??)

- השפעת האסייתית ב 1957 ושפעת הונג קונג כעשור אחרי שהרגו בסביבות מליון בני אדם כל אחת

- ושפעת החזירים שבסופו של דבר הייתה הקטנה מבין כולן והרגה בהערכות הגבוהות כ 400 אלף בני אדם.

אז מי את שפעת החזירים?

באפריל 2009 התגלה בקליפורניה בארה"ב וירוס חדש, שלא נראה לפני כן בבני אדם ושמו המדעי

H1N1 pdm09, החלק הראשון של השם מראה לנו שהוירוס הזה הוא בעצם קרוב של השפעת הספרדית (מזכירה – 40 מיליון מתים), אבל מוטציה חדשה שלו. בתוך יומיים מתועדים שני מקרים של הוירוס החדש, וה CDC – אירגון הבריאות האמריקאי מדווח לאירגון הבריאות העולמי על הוירוס החדש, ובמקביל מפעיל תוכנית חירום, ומתחילה עבודה אינטנסיבית על חיסון לוירוס. עד יוני באותה שנה, אירגון הבריאות העולמי כבר מכריז

על מגיפת שפעת ראשונה מזה 40 שנה.


ווירוס שפעת החזירים

המהלכים הבאים היו העלאת דרגת החירום בארה"ב ובעולם, שחרור של מאגרי חירום של תרופות אנטי ויראליות וריענון של נהלי חירום לסגירת בתי ספר. צעדים כאלו מראים לאיזו היסטריה הכניס הוירוס הזה את העולם.

עד אמצע יוני כבר היו מליון מקרים של תחלואה בוירוס החדש, והפחד הגדול של אירגוני הבריאות משפעת שאין לה חיסון או טיפול, וג חדש של וירוס עמיד, שעובר באופן חופשי מחיות לבני אדם, ועם בונוס של אחוז קטלניות גבוה, מתחיל להראות כאילו הוא מתממש להם מול העיניים.

אבל זה לא קרה.

עד סוף ספטמבר מצליחים לאשר 4 חיסונים שונים לוירוס הנוראי, מספר המקרים מתחיל לרדת, החיסון מראה תוצאות מעולות, ונפתח לקהל הרחב, ובהמשך נכנס לחיסוני השפעת העונתיים.

באוגוסט 2011, אירגון הבריאות העולמי מכריז שהמגיפה הסתיימה.

(מי שממש מעניין אותו לראות את כל ציר הזמן וההתפתחות, שנראות כמו סרט מתח, יכול לראות אותו כאן - https://www.cdc.gov/flu/pandemic-resources/2009-pandemic-timeline.html)

מה היה מיוחד כל כך בשפעת הזאת, שגרם להיסטריה עולמית? ומה עשתה ההיסטריה הזאת? (ספויילר – כנראה מנעה בדיוק את מה שפחדו ממנו – מגיפה עולמית נוראית ורבת מתים).

כבר בתחילת הדרך היה ברור שזו שפעת אחרת, למשל, התברר שלאנשים צעירים אין בכלל נוגדנים לשפעת הזאת, מצד שני לכשליש מהאנשים מעל גיל 60 כן היו נוגדנים, כנראה בגלל חשיפה שלהם לשפעת הספרדית בגיל צעיר. זה יצר מצב שבניגוד לשפעות העונתיות הרגילות, זו הייתה שפעת שפגעה בעיקר, ובאופן קשה יותר, דווקא באנשים צעירים. 80% מהתמותה מהווירוס הייתה של אנשים מתחת לגיל 65, כאשר במקרה של שפעת "רגילה" 70%-90% מהתמותה היא של אנשים מעל גיל 65.

אבל, בכל רע יש גם טוב. העובדה שהמגיפה התחילה בארה"ב, הצנטרום של הפיילה של העולם, הייתה מזל גדול, כי שם הופעלו מיד כל מערכות החירום, ובפעולת מלקחיים של כל הרשויות, בהפעלת מערכות שלמות בפול גז, הם הצליחו להפוך את המגיפה הזאת, יחסית לקודמותיה, לקטלנית פחות, ולעצור אותה בעודה באיבה.

אמנם הווירוס שצץ לו לפני 10 שנים עדיין קיים, ומסתובב בעולם, אבל בגלל פיתוח מהיר של חיסון, שקיים היום בתוך החיסון העונתי של השפעת, הוא אינו מוגדר יותר כמגיפה עולמית.

מה שמראה שתרגול של הוראות פיקוד העורף, הוא דבר שחשוב לעשות ולא לזלזל בו. ברגע האמת, הפעלה מוקדמת של מערכות חירום יכולה להפוך מצב עם פוטנציאל קטלני, למשהו הרבה יותר קל.

בעקבות הופעתו של הוירוס, נעשתה כמובן גם חשיבה ולמידה, והרבה שינויים, שכולנו מקווים שיהפכו את התגובה בפעם הבאה אפילו ליותר מהירה ויעילה.

חלק גדול מהשינויים הוא ברמת המעבדות והאיתור של ווירוסים חדשים שנמצאים בדגימות וטיפול בהם, חלקן בהערכת סיכונים, ובניה של מערכות שיודעות להתריע מראש אם יש סיכון למגיפה עולמית, ויודעות לחזות עד כמה חמורה היא עומדת להיות, ואפילו מה יהיו הפיקים שלה, ועד טכנולוגיות חדשות לחיסון, כמו השקעה בחיסון אוניברסלי לשפעת שיכסה כל וירוס שפעת שיגיע, ותרופות אנטי ויראליות חדשות, שנגישות יותר, ליותר אנשים.

ומה נשאר לנו לעשות כדי לא להגיע לתסריטים סטייל סרטים הוליוודים או ספרים של סטיבן קינג? להתחסן לשפעת, וליתר המחלות שיש לנו אופציה להתחסן אליהן, ולהשתדל לא ללכת חולים לגן, לבית הספר ולעבודה, כדי לא להדביק עוד אנשים ביופי הזה.

13 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page