top of page
  • תמונת הסופר/תמרב פרקש סעד MEDWOMEN

הקשר בין שמירה על משקל תקין, ופליק על היד

אם הייתי אומרת לכם שחוקרים גילו את הדרך לשמור על משקל תקין ובריא? כמה הייתם משלמים לי? טוב, אולי קצת הגזמתי, אבל מחקר חדש מראה ששקילה יומית עוזרת לשמור על משקל תקין. רוצה לשמור על משקל תקין? קבעי דייט יומי עם המאזניים שלך.

המחקר שבדק עליה במשקל בתקופת החגים כלל 111 משתתפים, שחולקו לשתי קבוצות – אלו שקיבלו הוראה בזמן החגים לשקול את עצמם על בסיס יומי, וגם קיבלו הצגה גרפית של ההתקדמות שלהם. התוצאה – אלו ששקלו את עצמם ירדו בממוצע 0.13 ק"ג ואילו קבוצת הביקורת עלתה בממוצע 2.65 ק"ג.

ללא ספק תוצאה מרשימה. אבל המחקר הזה הוא לא הראשון שאומר את זה, זה לא משהו חדש, מחקרים כאלו כבר נעשו.

המחקר נוסף עקב אחרי קבוצה של 326 משתתפים בעודף משקל, שחולקו לשתי קבוצות. אחת קיבלה משקל דיגיטלי שהתחבר לטלפון החכם לשקילה יומית, חיבור לגרף המראה להם את ההתקדמות במשקל שלהם, או יותר נכון בירידה במשקל, פידבק כתוב פעם בשבוע על ההתקדמות שלהם, ו 22 שיעורים על התנהגות שקילה דרך המייל. (1)

התוצאות די מדהימות. בגדול, הקבוצה שנשקלה בכל יום וקיבלה פידבקים על השקילה ירדה אחרי 3 חודשים בממוצע 4.41% לעומת 0.37% בקבוצת הביקורת, שרק עשתה דיאטה בלי שקילה יומית, ואחרי 6 חודשים הפער נפתח ל 6.55% לעומת 0.35% בקבוצת הביקורת. (2)



המחקר הזה רק מחזק את הטענה. אבל מה הטענה?

שאולי מצאנו את השיטה לירידה במשקל? גם, כן, זה חשוב, קודם כל כי ארגון הבריאות העולמי הכריז על השמנה כמגיפה וברור שצריך לטפל בנושא ובינתיים רוב השיטות כושלות. השמנה היא גם הספתח להרבה מאוד מהמחלות שקיימות היום כמו סוכרת, מחלות לב ועוד.

אבל מה שיותר חשוב הוא, שאולי בעצם, עלינו פה על משהו גדול הרבה יותר. על שיטה שבה נוכל לפתור עוד בעיות בעולם הבריאות והרפואה.

עולם הרפואה ובריאות הציבור, עסוק באופן כמעט אובססיבי בנושא של "הענות לטיפול" – שזה מושג מקצועי שבעצם אומר – איך לעזאזל אנחנו גורמים לאנשים חולים להתמיד בטיפול התרופתי שלהם כדי לשמר את המצב הרפואי הטוב שלהם?

תחשבו על זה, פעם לא הייתה בעיה – המחלות של העולם הישן כמו שפעת, אנגינה, דלקת אוזניים או גרון –שנקראות גם מחלות זיהומיות, הן מה שנקרא מחלות אקוטיות – הן תוקפות, ותוקפות חזק.

כשאתה קודח מחום, וכל הגוף שלך כואב, ברור שאם מציעים לך תרופה שתשפר את המצב אתה לוקח אותה בשתי ידיים

אבל המחלות של העולם החדש כמו סוכרת, יתר לחץ דם, או אפילו איידס או מחלות אוטואימוניות, הן מחלות שאתה יכול במשך שנים, לא להרגיש שהם קיימות בכלל. במשך שנים הן סמויות או באות בהתקפים, אלו מחלות שיכולות להתקיים במשך שנים, בלי שום סימפטומים, ובלי הפרעה לתפקוד היום יומי של החולה.

אם לא כואב לי כלום, לא מפריע לי כלום, אני עובד, מבלה, מתפקד, אז בשביל מה אני צריך את כל הכדורים האלו?

ולא רק שאני לא מרגיש חולה כדי לקחת טיפול, הרבה פעמים בגלל שאני לא מרגיש את המחלה, אני פשוט שוכח. אף אחד לא שכח מעולם לקחת אקמול כשהוא הרגיש רע, אבל למרות שרובכם לא תודו בזה – כמה פעמים קרה לכם שלקחתם אנטיביוטיקה רק 3 ימים למרות שהרופא אמר לקחת 5 ? נכון, זה אסור, ולא טוב ונו נו נו, אבל מה לעשות, כשמתחילים להרגיש יותר טוב, משהו פסיכולוגי פשוט מנתק מגע בין הטיפול לבין האדם הבריא שאני.

עכשיו בואו נחזור רגע לשקילה היומית. אם נצליח למצוא דרך שתמחיש למטופלים על בסיס יומי, ואולי אפילו שעתי את המצב הבריאותי שלהם, גם בלי שיצטרכו להרגיש רע באופן פיזי. "נעניש" אותם בדרך אחרת על כך שהם לא אקטיביים בטיפול שלהם, אולי אז יתחבר להם העניין הזה של המצב הרפואי האמיתי שלהם והטיפול התרופתי.

הרי גם השמנה בגדול לא כואבת פיזית, אבל כשעולים על המשקל בבוקר ומגלים עוד קילו – זה כואב מאוד... וזה מיד יכול לסתום לנו את הפה לאותו היום. אני בטוחה שהרבה מכם מזדהים עם התחושה.

זאת אומרת שפידבק של כישלון, של תוצאה שנתפסת כשלילית, יכול לעשות את אותה העבודה של כאב.

האמת שאני באופן אישי גיליתי את זה בהריונות שלי. לצערי הרב, כולם היו מלווים בתופעה הלא מלבבת של – סוכרת הריון. הסוכרת הפכה את ההריונות שלי לאירוע שבו הייתי צריכה לנהל מחלה על בסיס יומי – לשנות תזונה באופן קיצוני, לאכול בשעות מסוימות בלי התחשבות בלו"ז שלי, למדוד סוכר 6 פעמים ביום, ולהזריק זריקות אינסולין לאורך היממה. ומה גיליתי? שבאופן שיטתי, סיימתי את ההריונות רזה יותר ממה שהתחלתי אותם. מתברר שדווקא בזמן הריון, היה לי הרבה יותר קל להשתלט על התזונה שלי ולשמור על המשקל.

אז נכון תמיד אומרים – זה בגלל שיש לך עובר, שאת מחויבת לו, דואגת לו... האמת, אף פעם לא קניתי את זה. אם זה היה נכון, אף אישה לא הייתה ממשיכה לעשן בהריון. זה הרי טירוף מוחלט.

אז מה כן? ניחשתם נכון – פידבק מידי. בזמן סוכרת הריון, את אוכלת ארוחה, ושעה אחרי מודדת סוכר. אם סטית מהדיאטה המוקצבת שלך, ואכלת משהו שלא היית צריכה, הסוכר שלך מגיב מידית בהתאם, ומטפס מעל הרף המותר. מספיק שזה קרה פעם אחת או פעמיים, רמת התסכול שלי על זה שניסיתי לבלף וקיבלתי "פליק על היד" בדמות תוצאה לא טובה, פידבק שלילי, הייתה כל כך נוראית, שלא העזתי לעשות את זה שוב.

אז פידבק מידי, שמחבר התנהגות לתוצאה שלילית, יכול לגרום לאנשים לשנות התנהגות בכל הקשור לניהול מחלה. פידבק מידי שמייצר שינוי התנהגות מידי גם מונע הדרדרות. כל עוד אני רואה על המשקל את חצי הקילו שהעליתי, ועוצרת את זה, יותר קל למנוע השמנה מאשר מצב שבו במשך שבוע עליתי כבר קילו וחצי, ואפילו לא ידעתי.

תחשבו שכל חולה סוכרת, יתר לחץ דם, או כל מחלה אחרת חסרת סימפטומים, יקבל פידבק מידי להתנהלות לא בריאה, כמו לא לקחת את הכדורים שלו, אולי נצליח להעלות את .... נכון, ניחשתם – ההיענות לטיפול.

אם רק היה לנו משהו כזה לבדוק אותו... אז זהו. יש. וגם נבדק.

בשנים האחרונות הרבה מחולי הסוכרת, בעיקר אלו החולים בסוכרת נעורים, או בשמה הנכון יותר – סוכרת סוג 1, מחוברים לסנסורים שמנתרים את רמת הסוכרת בדם על בסיס קבוע.


בכל רגע נתון, יכול החולה לבדוק מה רמת הסוכר שלו ולהגיב בהתאם – אם היא נמוכה מדי, לאכול, אם היא גבוהה מידי, להזריק עוד אינסולין. ואכן, מחקרים שנעשו ( 3,4,5) מראים שיש שיפור במצב איזון הסוכר וההיענות לטיפול של מטופלים שחוברו לסנסורים, לעומת מטופלים שהמשיכו בשיטה הרגילה לבדוק ידנית את הסוכר שעה או שעתיים אחרי הארוחה.

הסנסורים הם המצאה חדשה יחסית, המחקרים שנעשו על הקשר בינם לבין הענות לטיפול עדיין בחיתולים, הם קטנים יחסית, לטווחי זמן קצרים יחסית, ומראים שינויים מינויים, אבל אם המגמה הזאת תמשיך, יכול להיות שמצאנו פתרון לאחת הבעיות המרכזיות של עולם הרפואה היום. אם חולים כאלו יטפלו במחלה טוב יותר על בסיס יומי, יימנעו מהם הסיבוכים הקשים שקורים היום, ימנע מוות מיותר, והכל הכל, מסתכם בסוף, בפליק על היד.

1. Sepideh Kaviani Michelle vanDellen Jamie A. Cooper , Daily Self‐Weighing to Prevent Holiday‐Associated Weight Gain in Adults, 2019 https://doi.org/10.1002/oby.22454

2. Dori M. Steinberg,Deborah F. Tate Gary G. Bennett Susan Ennett Carmen Samuel‐Hodge Dianne S. Ward, The efficacy of a daily self‐weighing weight loss intervention using smart scales and e‐mail, 2013,https://doi.org/10.1002/oby.20396

3. Hamine S, Gerth-Guyette E, Faulx D, Green BB, Ginsburg AS Impact of mHealth Chronic Disease Management on Treatment Adherence and Patient Outcomes: A Systematic Review, 2015; e52 , https://www.jmir.org/2015/2/e52

4. Taylor, P.J., Thompson, C.H., Luscombe-Marsh, N.D. et al. Efficacy of Real-Time Continuous Glucose Monitoring to Improve Effects of a Prescriptive Lifestyle Intervention in Type 2 Diabetes: A Pilot Study, (2019). Springer Healthcare

5. Beck RW, Riddlesworth T, Ruedy K, et al. Effect of Continuous Glucose Monitoring on Glycemic Control in Adults With Type 1 Diabetes Using Insulin Injections: The DIAMOND Randomized Clinical Trial. JAMA.2017

49 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page